Saturday 8 December 2012

link2: dny03: kumkapı gizli çekim


Habitus dil gibi kodlar barındırıyorsa, tıpkı dili kırmak gibi hareketi kırmak da yeninin keşfini   sağlayabilir. Oyun oynayan bedenler olarak Kumkapı’ya gittik ve beden mekan iktidar üçlüsünü anlamak üzere hareket ettik. Kent nasıl mekanlara sahip? Kenti beden ve hareketle haritalandırabilir miyiz?Bu soruyu araştırırken genellikle konumumuz bellidir. Araştırılan yer ve araştırmacı olarak mekana yabancıyızdır ve mekan çoktan bir nesnedir. Ürünle aramızaysa fotoğraf makinesi gibi bir kayıt cihazı girer. Ve bu cihaz çoğu kez nesneyi sivrilterek bedeni yok edebilir. Belki hareket ettiğimizde alana daha da yabancıydık. Ancak bu yalın yabancılık, gerçek ötekilik. Tanımlanamayan hareketler yaparken, insanlardan etkileyici tepkiler aldık. Yaptığımız şeye dans etmek de denilebilir; ancak “hareket” daha az disipliner ve daha çok içkinleştirilebilir. İstemediğimiz şeyler; rol yapmak, mekanı sahneleştirmek, izleniyor duygusuna çok fazla kapılmak.
Bize soru sorulduğunda cevapladık, gözlerimizi insanlardan kaçırmadık ya da bir duyguyu oynamadık. Pelvis bölgesinden çekiliyormuş gibi yürümek, ayağın tümünün yeri kavradığını hissederek yürümek, omurgayı hareket ettirmek, hareketler arasındaki sürelerle oynamak, durmak, durmak, mekanı nasıl kullanmak istiyorsan öyle kullanmak. Harekete devam: Kaldırım, adam adam kadın, araba, pencere, yok kaldırım arası çizgi, duvar, kaldırım, köşe, araba araba, adam…
Hareket eden kişi o anda hem kendi bedeninden hem mekandan hem de başka insanlardan, parça parça ve bütün olarak etkileniyor. (pencerelerden lokantadaki bir müşterinin yemek yemesine, oradan boşluk etrafında yerleşmiş çamaşır asma ipinden çocuk oyun mekanına...) Öte yandan orada bulunan tüm diğer insanlar için, bunun beden ve mekan üzerine farklı bir deneyim olduğunu hissediyorum ve hayal ediyorum.
İçgüdüsel olarak seçtiğimiz mekanlar ve deneyimin tümü Kumkapı’nın mekansal olarak barındırdığı çelişkili ve zıt durumlar hakkında bir üretim. Farklılıklardaki tekrarlar ile mekan devingen bir kolaj gibi… Hareket deneyimimize farklı bölgelerde devam edeceğiz. Yeni sorunsallar üretmenin yanısıra; politik ve etkili bir ifade yöntemi olan hareketle, biz oyun oynayan bedenler sokaktayız.

Işıl Uysal, Ali Aslan, Ömer Uysal, Gülşah Aykaç, Erdem Gündüz'ün notlarıdır. 

No comments:

Post a Comment