Habitus dil gibi kodlar
barındırıyorsa, tıpkı dili kırmak gibi hareketi kırmak da yeninin keşfini sağlayabilir. Oyun oynayan bedenler olarak
Kumkapı’ya gittik ve beden mekan iktidar üçlüsünü anlamak üzere hareket ettik.
Kent nasıl mekanlara sahip? Kenti beden ve hareketle haritalandırabilir miyiz?Bu
soruyu araştırırken genellikle konumumuz bellidir. Araştırılan yer ve
araştırmacı olarak mekana yabancıyızdır ve mekan çoktan bir nesnedir. Ürünle
aramızaysa fotoğraf makinesi gibi bir kayıt cihazı girer. Ve bu cihaz çoğu kez
nesneyi sivrilterek bedeni yok edebilir. Belki hareket ettiğimizde alana daha
da yabancıydık. Ancak bu yalın yabancılık, gerçek ötekilik. Tanımlanamayan
hareketler yaparken, insanlardan etkileyici tepkiler aldık. Yaptığımız şeye
dans etmek de denilebilir; ancak “hareket” daha az disipliner ve daha çok
içkinleştirilebilir. İstemediğimiz şeyler; rol yapmak, mekanı sahneleştirmek,
izleniyor duygusuna çok fazla kapılmak.
Bize soru sorulduğunda
cevapladık, gözlerimizi insanlardan kaçırmadık ya da bir duyguyu oynamadık. Pelvis
bölgesinden çekiliyormuş gibi yürümek, ayağın tümünün yeri kavradığını
hissederek yürümek, omurgayı hareket ettirmek, hareketler arasındaki sürelerle
oynamak, durmak, durmak, mekanı nasıl kullanmak istiyorsan öyle kullanmak. Harekete
devam: Kaldırım, adam adam kadın, araba, pencere, yok kaldırım arası çizgi,
duvar, kaldırım, köşe, araba araba, adam…
Hareket eden kişi o anda
hem kendi bedeninden hem mekandan hem de başka insanlardan, parça parça ve
bütün olarak etkileniyor. (pencerelerden lokantadaki bir müşterinin yemek
yemesine, oradan boşluk etrafında yerleşmiş çamaşır asma ipinden çocuk oyun
mekanına...) Öte yandan orada bulunan tüm diğer insanlar için, bunun beden ve
mekan üzerine farklı bir deneyim olduğunu hissediyorum ve hayal ediyorum.
İçgüdüsel olarak
seçtiğimiz mekanlar ve deneyimin tümü Kumkapı’nın mekansal olarak barındırdığı
çelişkili ve zıt durumlar hakkında bir üretim. Farklılıklardaki tekrarlar ile
mekan devingen bir kolaj gibi… Hareket deneyimimize farklı bölgelerde devam
edeceğiz. Yeni sorunsallar üretmenin yanısıra; politik ve etkili bir ifade
yöntemi olan hareketle, biz oyun oynayan bedenler sokaktayız.
Işıl Uysal, Ali Aslan, Ömer Uysal, Gülşah Aykaç, Erdem Gündüz'ün notlarıdır.
No comments:
Post a Comment